Ciki-e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)



A vagy ennyire elítélendő, ha egy DJ otthon előre beállítja a zenéit állandó tempóra, amelyet aztán sokkal könnyebb élőben ritmusra mixelni. Körbekérdeztük a hazai DJ-ket, hogy mit gondolnak erről és használják-e ezt a lehetőséget.

Legutóbb a brit földön roppant népszerű Chase & Status duó ismerte be egy újságírói kérdésre, hogy a fellépések előtt a zenéket azonos sebességre állítják, hogy azután élőben kevesebb gondjuk legyen ezzel. Azóta a rajongók ütköztetik véleményüket a fórumokon, hogy illik-e ilyet tenni. Van, aki szerint ez a megoldás DJ hagyományos központi szerepét szorítja vissza egy kicsit, olyanok is akadnak, akik szerint minden technikai lehetőséget ki kell használni, hogy minél jobb produkciót kapjon a közönség, de vannak, akik odáig mennek, hogy ez a módszer az egész szcénát teszi tönkre.

Nem célunk ítéletet mondani, ám érdekes lehet, hogy itthon mi a helyzet. Egyre több a producer aki DJ-zik, és ők azok, akik hajlamosak ilyen trükkökkel élni. Körbeküldtünk három rövid kérdést abban a reményben, hogy kapunk egy képet arról, hogy a szakma hogyan vélekedik a kérdésről. Ugyanakkor arra is kíváncsiak voltunk, hogy azok a DJ-k, akikről biztosan tudjuk, hogy élnek a módszerrel, bevállalják-e?

A kérdések amelyeket mindenkinek feltettünk:
1. Te kihasználod ezt a lehetőséget? Előre elvégzed a sebességállítást a zenéken?
2. Mi a véleményed, ez a megoldás elítélendő, vagy támogatandó? Miért?
3. Tízes skálán hányasra értékeled a saját mixtudományodat? Mennyire élvezetesek és technikailag mennyire kifogásolhatatlanok az élő keveréseid? Van-e valamilyen speciális trükk vagy módszer ami rád jellemző?

Blackman – A fekete ember a magyar szcéna évtizedes sikerembere aki sosem feküdt le senkinek, mindig a saját útját járta ezzel kivívta mindenki tiszteletét.

blackman 300 Ciki e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)

1. Még soha nem csináltam ilyet…és nem is tervezem.
2. Nem ítélem el, de a mixelésnek csak egy kis része a sebességállítás, ezen kívül még olyan sok dologra kell figyelni egy szett alatt (koncepció, disszonancia, stb….és természetesen a közönség!). Két zenét egy sebességre hozni a legegyszerűbb dolog, csakhogy ettől nem hogy “jó DJ” nem lesz valaki, de még talán DJ sem.
3. Azt gondolom, nem én vagyok hivatott ezt eldönteni, de talán egy 8-ast megajánlhatok magamnak. :) Talán a 3/4-es “echo” effektezés, ami sokszor “kicsúszik a kezemből”, de sokan mondták már azt, hogy ha nem néznek épp oda, akkor is tudják a zenékből és a mixekből, hogy én játszom, és ez szerintem jó.

Pir8 (Bernard Tamás) – Ő a hivatalos Ableton oldal és közösség alapítója, véleménye épp ezért világítja meg a témát egy másik – nem a hagyományos – aspektusból

pir8 300 Ciki e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)

1. Amennyiben CD-ről játszom, úgy nem veszem el magamtól az érzést, hogy mókuskodjak a sebességállítással. Egyébként meg nem hinném, hogy azt az 5-10 másodpercet érdemes megspórolni.
2. A kezdőknek még talán elnézném, hogy egy sebességre lövik össze a zenéket. Vagy egy olyasvalakinek, aki legalább 3 vagy 4 CD-lejátszót használ. A profibbakat viszont elítélem. Hisz pl elektronikus zenénél a 6 perces zenéből 1.5-2 percet mixel, a többiben pedig malmozik? Nem, ez elfogadhatatlan.
Ugyanúgy elfogadhatatlan az is, aki Abletonnal zenél és csak KETTŐ csatornát használ, tisztán kényelmi szempontból. Oktatásaim során minden Abletonost arra serkentek, hogy használják ki a több csatornás hangkártyákat, és minél inkább színesítsék szettjeiket.
3. Önmagam értékelése… Ez jó kérdés :) Minden cigány a saját lovát dícséri – szokták mondani. És nem is stílszerű engem (vagy bármelyik laptopdj-t) szembeállítani egy CD-ről dolgozó kollégával. 100% Ableton Live párti vagyok, mivel annak minden DJ-szetthez való funkcióját ki is használom. Így technikailag a 10-es skálán 10-es.
Ami speciális trükknek mondható, az maga a laptop, a 4 csatornán való élő bootlegelés, a keverő (Korg ZERO4) kihasználása. És mindez független a zenei stílustól, mert lehet funky, RnB vagy progressziv ház is akár. (mixeimből lehet szemezgetni itt: http://www.pir8.hu/mix ).

Moonline – Mr RadioCity szerint felesleges ezzel foglalkozni, a legfontosabb a sok gyakorlás

moonline 300 Ciki e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)

1. Nem!
2. Szerintem ez felesleges meló! Megmondom őszintén, hogy a bakelit után a CD-vel való DJ-zés nekem nagyon unalmassá és egyszerűvé vált. Betettem 2 db CD-t és még a sebességet se kellett beállítani hisz azt már az elején meg lehet fejteni, hogy is van annak a trükkje.
3. 8/10 Ma már egy Laptop és Midi amivel fellépek nagyrészt. Ennél a felállásnál rengeteget kell foglalkozni a fellépések előtt a programozással egy profi szett eléréséhez ami több napot is igénybe vehet. Mivel rengeteg funkció adott így nekem ez sokkal izgalmasabb. Korábban se összeállított szetteket prezentáltam se a CD se a bakelit korszakban így itt az improvizálás rengeteg lehetőséggel párosul és ezt az évek alatt csak fokozni lehet majd hisz naponta van új ötlet. Korábban a bakelit és Cd korszak idején mindig pontosan ment a mixelés a sok gyakorlás és a rengeteg élő fellépés hatására.

Snake Sedrick – Az egyik legelismertebb hazai producer, mindig markáns véleménye van a szcéna vitatott kérdéseiről ő a zenekészítői oldalt képviseli.

snakesedrick 300 Ciki e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)

1. Nem használom ezt a lehetőséget, kb. 15 másodperc beállítani ütemre az adott zenét.
2. Szerintem nem elítélendő, a technika fejlődése lehetővé tesz olyan dolgokat (warpolás ami néhány éve nem létezett) amit valaki használ, valaki nem. A közönség szempontjából majdnem teljesen lényegtelen, hogy állít-e sebességet az adott DJ vagy sem. Ez maximum a szakmabeliek szemében lehet “bűn” vagy “lúzer”, de részemről egyik sem, ennyi erővel az Abletonos DJ-ket is el lehetne ítélni, mert minden egy tempón van.
3. 10/7, mindig lehet javulni, tanulni!

Lank – Ő is Snake-hez hasonlóan azon a véleményen van, hogy a közönség szempontjából mindegy, hogy az illető milyen technológiát felhasználva mixel élőben.

lank 300 Ciki e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)

1. Már annak is örülök, ha minden lejátszásra szánt dalt ki tudok írni CD-re, nemhogy még azzal is pepecselni hogy egyenként előre bewarpoljam őket! Meg amúgy is, szeretem megnehezíteni a saját dolgomat!
2. Nincs ebben semmi elítélendő. Lassan 2010-et írunk, amikor már a bárpultosokat is midi kontroller-re csatlakoztatják. Csinálja mindenki úgy, ahogy jónak látja, a lényeg a végeredmény!
3. Úgy tanultam meg keverni, hogy bakelitnél és CD-nél egyaránt hanyagoltam a “belenyúlást” és a jog-tárcsa használatát, és ez a módszer így is maradt. Talán emiatt elég stabilnak jellemezném a mixtudásomat, és roppant élvezetesek a 3 perces mixeléseim! 8-at mindenképp adnék magamnak!

Andro – Szerinte a pontosság a legfontosabb, de csak akkor nem elítélendő az előre dolgozás, ha a felszabaduló időben további trükkökkel operál a DJ.

andro 300 Ciki e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)

1. A legtöbb zenéből saját editet készítek, sokszor csak apró változtatásokat, ez viszont csak bewarpolva működik, a sebességet tehát be kell állítani. Ez legfeljebb plusz-mínusz két századot szokott jelenteni, tehát a 126.98-at 127-re. A zenéket viszont nem hozom egy sebességre, bár pár éve csináltam egy ideig, mert sok rövid zenét játszottam, de már leszoktam róla. A CD játszó úgyis kiírja a sebességet. A válaszom tehát igen is, meg nem is.
2. Alapvetően nem illik ilyet csinálni, de ha mégis, akkor legyen rá jó oka az illetőnek, például dobálja félpercenként a loopokat és acapellákat. Erre tényleg fel kell készülni, akár úgy is, hogy egy sebességen vannak az alapok.
3. Csúszni nem szoktak a mixek, azért az elég égő 2009-ben… Nem divat már a hosszú, úsztatós keverés, legfeljebb egy perc alatt áthúzom mindig, sokszor az effektprocival is rásegítek. Hogy ez tízes skálán hányas, azt nem nekem kell megítélni…

Grega – azt mondja, hogy a DJ-nek előben kell bűvészkednie a lemezekkel (ha kell több lejátszóról is)

grega 300 Ciki e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)

1. Nem.
2. Szerintem az élő fellépés pont arról szól, hogy te mixeled össze ott a buliban a zenéket és ezzel tudod a hangulatot fokozni.

3. Saját magamat nem szeretném értékelni. Ezt már sokan megtették helyettem (10-es skálán 8-as). Az élő mixelésben van sok minden, ami befolyásolhatja a mix pontosságát (lemezjátszók pontosak-e például). Nem csak a DJ-n múlik. Én sokszor 3-4 lejátszóról rakom össze az élő mixet, így bele tudok csempészni különleges hangokat és effekteket a zenékbe. Sok saját zenét is játszok és van, hogy “vasakat” is használok (szintetizátor, groovebox, sampler, stb.).

Polarize – röviden és velősen utasítja el a módszert

polarize 300 Ciki e a mímelt mixelés? (DJ körkérdéssel)

1. Többnyire lemezről és CD-ről játszom, soha nem éltem ezzel a lehetőséggel!
2. Szánalmas.
3. Erre a kérdésre nem tudok válaszolni. Nincs semmilyen speciális trükk.